תאוריות אלימות:
תאוריית הזיכוך
הטיעון המרכזי בתאוריית הזיכוך הוא שמהלך הפעילות הרגילה והשגרתית, האנשים צוברים מנת תסכול וכעס, ובזמן שהם במצבי מתיחות הם עלולים לפרוק ולהוציא את כעסם בהתנהגות אלימה. הזיכוך הוא החלשת התסכול, הכעס והמתח באמצעות "השתתפות" בפעילות אלימה ואגרסיבית של הזולת.צפייה בטלוויזיה,בתוכניות פעולה (סרטי בלשים, מלחמה ואפילו סרטי אנימציה על גיבורים דמיוניים) שמאפשרת לצופים לפרוק את כעסם ואת האגרסיביות, באמצעות "השתתפות" וצפייה בפעילות אלימה של הגיבורים בטלוויזיה.
תאוריית הגירוי לאלימות
הטיעון המרכזי של תאוריית הגירוי לאלימות הוא שחשיפה אלימה בטלוויזיה משמשת לצופים כגירוי, המגביר את ההתרגשות בצפייה ועלול לגרום להתפרצות אלימה.
תאוריית הלמידה והחיקוי
הטיעון העיקרי של תאוריית הלמידה והחיקוי הוא שהצופים עלולים ללמוד ולאמץ התנהגות אלימה בעקבות צפייה באלימות בטלוויזיה. בנוסף, התאוריה גם קובעת שבתנאים מסויימים הצופים עלולים לחקות התנהגות אלימה של "גיבורים" בתכוניות הטלוויזיה שעימם הצופים מזדהים.
הטלוויזיה הפכה לסוכן החיברות הכובש בהדרגה את מקומה של המשפחה בהדרכת הילדים ובחינוכם, וכך הטלוויזיה בעצם מעצבת ובונה את תמונת העולם והמציאות של הילדים. צפייה בתוכנית טלוויזיה שיש בה פעילות אלימה של "הגיבורים" שעימם מזדהים הילדים עלולה לגרום להם להאמין שבנסיבות מסוימות התנהגות אלימה יכולה להיות הכרחית.
תאוריית החיזוקים
הטיעון העיקרי של תאוריית החיזוקים הוא שההתנהגות בתכניות הטלוויזיה מחזקות את העמדות והתנהגות הצופים.
דוגמא לכך זה המשפט הידוע בארה"ב, בו הנער רוני זאמורה הואשם במעשה רצח, בו הוא נכנס בגניבה לדירת שכנתו, וכשהפתיעה אותו הוא ירה בה באקדחו. סניגורו של רוני זאמורה ניסה להאשים את הטלוויזיה בסיבות הרצח, הוא טען שזאמורה חף מפשע, ובעצם הטלוויזיה גרמה לו לעשות את המעשה. רוני היה "מכור" לטלוויזיה, ואחד הסדרות האהובות עליו הייתה סדרת הבלשים "קוג'אק", ומעשה הרצח שרוני ביצע היה חיקוי מושלם לאירוע שהתרחש בסדרה עצמה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה